Online platforma spojila domaće proizvođače i kupce peleta
Platforma je predstavljena domaćim proizvođačima peleta na konferenciji održanoj u Banjaluci 6. novembra 2020. godine. Ona je najvažniji dio projekta i osim što omogućava online trgovinu peletom, ona predstavlja i jedan od alata za regulaciju domaćeg tržišta kako bi se smanjile sezonske oscilacije ponude i potražnje. Naime, proizvođači sada mogu van sezone ponuditi krajnjim kupcima povoljnije cijene peleta standardizovanog kvaliteta.
„Platforma podržava samo domaće proizvođače peleta određenog kvaliteta. Na žalost, zbog neodgovornih proizvođača, više od 50% peleta koji se trenutno nudi na domaćem tržištu je lošeg kvaliteta. Na ovaj način želimo zaštititi kupce, ali i unaprijediti kvalitet proizvodnje peleta,“ poručili su organizatori konferencije.
Cilj platforme je i da edukuje same potrošače kako da prepoznaju pelet dobrog kvaliteta, te koje probleme stvara korištenje lošeg peleta. Takođe, na platformi je dostupna i lista svih certifikovanih proizvođača u BiH, a postoji i mogućnost žalbe na kvalitet peleta kako bi se omogućilo da se na platformi promovišu samo oni najkvalitetniji.
Osim o platformi, na konferenciji je razgovarano i o situaciji na tržištu peleta kod nas i u Evropskoj uniji, kao i prijedlozima za regulaciju domaćeg tržišta peleta koje je zasuto proizvodima lošeg kvaliteta. O situaciji na tržištu peleta u EU putem video linka govorio je Martin English sa Instituta za bioenergiju iz Beča.
Učesnici konferencije saglasni su u ocjeni da je platforma dobar marketinški alat za proizvođače peleta u BiH koji omogućava dvosmjernu komunikaciju sa krajnjim potrošačima. Zaključeno je da postoji potreba udruživanja proizvođača kako bi se lakše artikulisali zahtjevi prema institucijama a sve s ciljem daljeg unapređenja proizvodnje peleta. Takođe, rečeno je da se treba aktivnije raditi na vansezonskom plasmanu peleta jer su analize pokazale da domaća potrošnja ubrzano raste, a izvoz se smanjuje.
„Veoma smo zahvalni projektu Challenge to Change bez čije podrške sigurno ne bismo krenuli u realizaciju ovog projekta. Ideja o online berzi nastala je prije pandemije virusa korona i sada se pokazalo koliko je važno da imamo mogućnost online trgovine peletom najboljeg kvaliteta“, kažu u DVC Solutions.
Inače, u okviru pet javnih poziva Challenge to change projekta pristiglo je 2574 aplikacije, te je do sada potpisano 175 ugovora o korištenju sredstava Challenge fonda, za čiju realizaciju je predviđeno oko 4 miliona EUR.